Spontaneitatea
este unul din conceptele generale pe care le folosește psihodrama
moreniană, fiind o bază a teoriei lui Jacob Levy Moreno. Acesta o
definea ca fiind o energie situată la limita dintre biologic și
psihic, similar într-o oarecare măsură conceptului de pulsiune al
lui Freud. De fapt, ce au în comun ambele concepte este o formă pe
care energia, caracterul viu al omului o ia și cu această problemă
s-au confruntat ambii.
O
altă problemă majoră era raportul natură – cultură și cum să
explicăm și să teoretizăm relația dintre cultură și natură pe
care le regăsim în ființarea umană. Pentru aceasta era necesară
o energie care să capete o dublă formă – să aibă o parte
naturală, să fie o caracteristică a naturii iar pe altă parte să
aibă posibilitatea constituirii culturale. Spontaneitatea trebuia să
asigure ambele caracteristici. Spre deosebire de eleganta soluție
gnoseologică freudiană a pulsiunii care are caracteristici proprii
și un obiect, spontaneitatea este mult mai directă, este mai
aproape de energia în stare pură.
Spontaneitatea
devine o formă de exprimare naturală care se concretizează în
creativitate.
Stare umană nativă pe care o regăsim la copii este cea de a fi
spontani și, prin urmare, creativi. Această spontaneitate se pierde
în timp, în special prin intervenția școlii, a schemelor sociale
prin care copilul își pierde spontaneitatea și creativitate
preferând ceea ce a fost ”conservă culturală”. Cam acesta este
punctul de vedere al lui Jacob Levy Moreno.
Propunerea
lui este ca obiectivul psihodramei să fie (re)descoperirea stării
de spontaneitate pe care am avut-o cândva și acum să o regăsim.
Cu alte cuvinte, o stare de regresie prin care să putem redefini
persoana noastră în relație cu un terapeut/psihodramatist/regizor
și în cadrul legăturilor de grup. Dincolo de această regresie
care permite mersul înainte prin ”corectarea” stării psihice,
avem și o anumită plăcere a psihodramei care propune jocul ca
modalitate de exprimare psihică.
Pe
noi ne interesează acum spontaneitatea
în relație cu cuvântul și corpul.
Dansul este o îmbinare a ambelor trăsături – pe de o parte are
reguli fixe, exacte, corecte și pe de altă parte presupune
întâlnirea cu una din cele mai primare senzații psihice –
muzica, ce presupune în esență spontaneitatea. Un corp care se
mișcă o poate face într-un mod stereotip (schizofrenii în criză
au mereu aceiași postură corporală) sau într-un mod deosebit,
spontan. Totuși, dacă un corp se mișcă pe stradă în pași de
dans, probabil că vor apărea mici întrebări despre cetățeanul
respectiv.
Este
destul de ușor să înțelegem spontaneitatea în relație cu
corpul. Problema este mai înșelătoare în ceea ce privește
cuvântul. Aparent o persoană care se joacă cu cuvintele pare o
persoană creativă și spontană. Această imagine poate să ne
înșele de multe ori. Așa cum confundăm un om de cultură cu unul
care dacă cunoaște despre 100 de personalități unde și când
s-au născut, tot așa acest joc nu este de cele mai multe ori ceva
spontan. Ca să înțelegem spontaneitatea în ceea ce privește
cuvintele ar trebui să avem imaginea unei terapii analitice. Aici
cuvântul pe care pacientul sau terapeutul îl folosesc la un moment
dat poate avea două surse:
- Poate să fie rodul unei gândiri, trăiri anterioare iar acum este rostit ca aluzie la timpul anterior și re-gândit în ipostaza actuală
- Poate să izvorască ”aici și acum” ca rod a relației cu celălalt, cu propriul preconștient și inconștient sau să fie rezultatul unei ”descoperiri”.
Vom
considera spontan aceasta din urmă situație. Dar apare întrebarea
ce facem cu acest conținut spontan? Cum îl folosim. În el putem
găsi bazele creativității și asta nu se referă la a inventa un
mod de a face brazi de Crăciun din șervețele de hârtie ci poate
să se refere la propria viață, la propria imagine despre lume, la
relațiile actuale.
Să
ne imaginăm așa – corpul poate să fie spontan, cuvântul poate
să fie spontan. Când vom regăsi această situație vom putea să
ne imaginăm un om care are o curgere lină de la corp la cuvânt și
reciproc, ca o piele care conține natura (corpul) și cultura
(cuvântul) și în care dansul poate să fie membrana care le separă
și le pune împreună.
Claudiu
Ganciu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu