Cum stau lucrurile acum?
În condițiile închiderii grădinițelor începând
cu luna martie 2020 până la o dată care pare, în acest moment, incertă din
pricina pandemiei cu Covid 19, familiile sunt nevoie să asigure supravegherea,
îngrijirea și educația copiilor, inclusiv joaca, acasă. Avem în vedere părinții
care consideră grădinița necesară și aleseseră să beneficieze copiii lor de ea.
Fiecare grădiniță are o poveste a
ei, niște principii călăuzitoare în virtutea cărora funcționează, și, pe lângă
respectarea programei de învățământ, propune activități pe care le consideră
utile pentru copii (limbi străine, teatru, muzică, sporturi, pictură, ateliere
de dezvoltare emoțională). Principiile, valorile și fantasma originară sunt mai
vizibile în sfera grădinițelor particulare, a căror supraviețuire depinde de modul în care familiile rezonează la
propunerile lor.
Începând cu luna martie, copiiii
sunt lipsiți de toate aceste activități, de interacțiunea cu colegii și
educatorii lor, de spațiile cunoscute (curte, săli de clasă, săli de activități
opționale, săli de mese și dormitoare), de joaca specifică și de grup.
Starea de izolare produce efecte
polarizate astfel:
1) Polul
Cronos în care evenimentele sunt în prezent, în desfășurare: copiii stau acasă,
părinții încearcă să se substituie grădiniței, grădinițele încearcă să se
substituie grădiniței. Toți, și familia și grădinița, încearcă să
supraviețuiască. Toți partenerii implicați în interacțiune, Copil – Părinți –
Grădiniță întreprind acțiuni în regim de urgență, acțiuni pe care nu le-au
prevăzut și pentru care nu s-au pregătit (exemplu – grădinițele organizează
reuniuni pe Zoom pentru copii și părinți, trimit fișe pe care familia să le
lucreze cu copiii, cântece și idei de jocuri, etc.)
Dar în afara
activităților vizibile, există și o lume interioară:
·
A copilului care duce dorul colegilor,
jocurilor, care își pune întrebări despre ceea ce se întâmplă, care elaborează
vise și fantasme, temeri și dorințe.
·
A părinților, cu angoase și speranțe, cu
fantasme de contaminare și protejare, cu afecte dintre cele mai intense (furie,
frustrare, revoltă, etc.), cu eforturi interioare de reamenajare a timpului și
spațiului familial.
·
A personalului grădinițelor care resimte lipsa
activității pentru care s-a pregătit și din are îș câștigă existența, speranțe,
temeri și eforturi de a crea servicii de educație preșcolară online.
2) Polul
Kairos în care se află efectele acestei perioade, adică evenimentele din
viitor, de după redeschiderea grădinițelor. Dacă pentru evenimentele din
prezent (Cronos) a fost nevoie să observăm, pentru cele din viitor (Kairos)
este nevoie să ne imaginăm.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu